Get Adobe Flash player
සිංහල ගන්න

සත්පුරුෂ සිතුවිල්ලක්

තමාගේ ඔලොගුවට මල්ලට ධාර්මික පිරිසිදු වස්තුව දමා ගන්න.
සුරකිමු බුදු දහම
මුල් පිටුව

ඇසුරට සුදුස්සන් තෝරා බේරා ගැනීම

අපි හැම දෙනාම කවුරුන් හෝ ඇසුරු කරමු. ඔවුන් හා ඇසුරට අප පත් වූයේ කෙසේදැයි බොහෝ විට අපි නොදනිමු. කවර හෝ අයුරකින් ඔවුන් හා ඇසුරට අප පත්ව සිටිමු. මේ අතරම නොයෙකුත් හේතූන් නිසා ඇසුරු කරනු ලබන සමහර අයගෙන් අපි ඈත් වෙමු. මෙහිදී වනුයේ එදිනෙදා එළඹෙන අවශ්‍යතා හෝ පරිසරය අනුව මෙම ඇසුරට පත්වීම සහ ඇසුරින් ඉවත්වීම සිදුවීමය. ඒ හැර ඇසුරට සුදුස්සන් හෝ නුසුදුස්සන් හෝ පිළිබඳව  තෝරා බේරා ගැනීමේ සිරිතක් අප අතර බොහෝ විට නොපවත්නා බව පෙනේ.

එහෙත් මෙම ආශ්‍රය සම්පූර්ණ ජීවිතයක් නොමගට හෝ සුමගට යොමු කරන්නක් බව බොහෝ දෙනා නොදනිති, නොසිතති. මෙම සිදුවීමට කාල නියමයක්ද නැත. ළදරුවෝ මාපිය ආශ්‍රයට අනුව ළමා කළ හැඩ ගැසෙති. සිසු අවදියේ පරිසරයට අනුවද එසේම ආශ්‍රයට පත්වන සම වයස්කයන් හා ආචාර්ය වරුනට අනුවද හැඩ ගැසෙති. බොහෝවිට ස්වාමි භාර්යා සම්බන්දතාව අනුවද  තරුණ වයසේදී සමහරු හැඩ ගැසෙති. වයස් ගත වූ කල්හිද ඇසුරට අනුව හැඩ ගැසීමේ සිරිතෙහි වෙනසක් සිදු  නොවේ.

මිනිසා පමණක් නොව ජාතියක් වුවද හැඩ ගැසෙනුයේ මෙම ආශ්‍රයට අනුව ම වන බව ඉතාමත් පැහැදිලි කරුණකි. ආශ්‍රිතයන් නිසා හැඩ ගැසුන ජාතියකට හොඳම නිදසුනකි සිංහල ජාතිය. ඔවුහු පළමුවෙන් බුදු දහමට අනුව හැඩ ගැසුනහ. අනතරුව උතුරු ඉන්දියානු ආර්ය වරුන්ට අනුව හැඩ ගැසුනහ. පසුව දකුණු ඉන්දියානු ද්‍රවිඩ වරුන්ට  අනුව හැඩගැසුනහ. පසළොස්වන සියවසෙන් පසුව යුරෝපීයයන්ට අනුව හැඩගැසුනහ. වර්තමානයේ තව තව අයට අනුවද හැඩ ගැසෙමින් සිටිති.

ආශ්‍රිතයන් නිසා ජාතියක් හැඩ ගැසෙන ආකාරය පිළිබඳව පර්යේෂණාත්මක නිබන්ධනයක් කළ යුතුය. එහෙත් එමගින් අපට එතරම් ප්‍රයෝජනයක් වේ යයි සිතිය නොහැක.

මෙහිදී බුදු දහම විසින් උගනවනු ලබන ආශ්‍රය පිළිබඳ  ඉතාමත්ම නිවැරදි මාර්ගය  අප හැම දෙනාටම තම ජීවිතය සාර්ථක කරගැනුමට  මහෝපකාරී වනු නියතය. සමාජ රටා හා විවිධවූ  ක්‍රම වලින් ලංකාව පිරී පවතී. එහෙත් එමගින් තම වටිනා ජීවිත අවුල් කර ගැනුම, බුදු දහම අදහන්නෙකුට  මහත්ම මදි කමකි.

ආශ්‍රය  පිළිබඳව බුදු රදුන්ගේ ඉගැන්වීම ඉතාමත් සැකෙවින් මෙහි දක්වා ඇත. ඒ අනුව ආශ්‍රයට සුදුසුම පුද්ගලයා තෝරාගෙන තම ජීවිතය සාර්ථක කර ගැනුමට ඔබ සමත් විය යුතුය. මේ සඳහා මෙම කෙටි ධර්ම සංග්‍රහය ඔබට මහෝපකාරී වනු ඇතැයි විශ්වාස කරමු.

ඇසුරට සුදුස්සන් තෝරා බේරා ගැනීම

"ඇසුරු කිරීම" යන්නෙහි අදහස කුමක්ද? යි අප විසින් සළකා බැලිය යුතු වෙයි. අංගුත්තර නිකායෙහි අට්ඨක නිපාතයට අයත් ව්‍යග්ඝපජ්ජ සූත්‍ර දේශනාවේදීම තථාගතයන් වහන්සේ මෙම කරුණු ද මැනවින් පැහැදිලි කරන සේක. ඒ මෙසේය.

  1. පළමුවෙන්ම ආශ්‍රයට සුදුසු තමාට වඩා ගුණයෙන් සපිරුණ "හිතවත් මිතුරෙකු" සොයා ගත යුතුය.
  2. ඔහු වෙත දකින්නට ලබෙන උසස් ගුණ ධර්මයන් අවංකවම හඳුනා  ගැනුම හා පිළිගැනුම කළ යුතුය.
  3. අනතුරුව එම කල්‍යානමිත්‍රයා හා නිතර ගැවසෙමින් සේවනය කරමින් කථාබස් කරමින් ඔහු අනුගමනය කිරීමට උත්සාහ කළ යුතුය.
  4. ඔහුගේ සැදැහැවත් ගති පැවතුම්, ශීලාචාර  කථාබහ, නිර්ලෝභීව කරනු ලබන ධන පරිත්‍යාග, විනීත වූ හැසිරීම්, නැණවත්වූ චින්තනයන් හා ක්‍රියාවන් ආදිය ආදර්ශයට ගනිමින් එම උදාර වූ ගුණ ධර්ම තමන් වෙතද බෝකරගැනුම පිණිස  නිරතුරුවම උත්සාහ කළ යුතුය.

ඇසුරට සුදුස්සන් කවුද?

 ඇසුරට සුදුසු මිතුරන් වන්නේ සත්පුරුෂයෝසහ කල්‍යාණමිත්‍රයෝමය. ඔවුන්ගේ ගුණ සහ ලක්ෂණ සවිස්තරව මෙම වෙබ් අඩවියේ සඳහන්ව ඇත. කරුණාකර එම විස්තර කියවා බලන ලෙස ඔබට ආරාධනා කරමු.     

ඇසුරට නුසුදුස්සන් කවුද?

ඇසුරට නුසුදුස්සන් වන්නේ අසත්පුරුෂයන්ය. තථාගතයන් වහන්සේ අසත්පුරුෂයා පිළිබඳව කළ විස්තර කථා සූත්‍ර පිටකයේදී හමුවෙයි. එම ඉගැන්වීම් වලට අනුව අසත් පුරුෂයාගේ ගති පැවතුම් මෙබඳු වෙති.

  1. සැදැහැයෙන් තොර බව
  2. කවර හෝ සීල ගුණයක් වත් නොමැති බව
  3. මසුරු බව
  4. නුවණින් තොර බව
  5. වංක බව
  6. අනුන් ගුණ නොහඳුනන බව
  7. කළගුණ නොසලකන බව
  8. පස්පව්, දස අකුසල් කිරීමට බියක් ලජ්ජාවක් නැති බව
  9. උත්සාහයෙන් අධිෂ්ඨානයෙන් තොර බව  
  10. තමන් ගැනම පමණක් සිතන බව
  11. මිසදිටු බව
  12. පින් පවු නොහඳුනන බව
  13. මත්පැන් ආදියට ලොල්බව
  14. පස්කම් සුවයටම ගිජු බව
  15. ඇතුලතින් හා පිටතින් ගුණයෙන් හා නුවණින් පිරිහෙන බව
  16. තමන් වෙත වූ දුර්ගුණයන් නොයෙක් අයුරෙන් ඇසුරු කරන්නන් හට ද බෝ කරවන අධම පුරුෂ ගතිය

ආදී වූ ගති පැවතුම් මෙම පුද්ගලයන් වෙත දැකිය හැක.

ආශ්‍රය  පිළිබඳව බුදු රදුන්ගේ ඉගැන්වීම ඉතාමත් සැකෙවින් මෙහි දක්වා ඇත. ඒ අනුව ආශ්‍රයට සුදුසුම පුද්ගලයා තෝරාගෙන තම ජීවිතය සාර්ථක කර ගැනුමට ඔබ සමත් විය යුතුය. මේ සඳහා මෙම කෙටි ධර්ම සංග්‍රහය ඔබට මහෝපකාරී වනු ඇතැයි විශ්වාස කරමු.


පුජ්‍ය නරමානේ බුද්ධරක්ඛිත හිමි

1993 වෙසක් පුර පසළොස්වක දින

සද්පුරුෂයෝ

සද්පුරුෂයෝ විල නිසා මල ඉපදිනි. මල නිසා විල පිවිතුරුය. පුද්ගලයා නිසා සමාජය සුන්දර විය. සමාජය නිසා පුද්ගලයා සුන්දර විය. අතීත සමාජය අජීවි දෙයට ද කෘතවේදි විය. ගහ කොළ ආදි ස්වභාවික වස්තු... ඉතිරිය..

සුදන ඇසුර සදයි සැපත

ශ්‍රද්ධා, ශීල, ත්‍යාග, ප්‍රඥා යන උසස් ගුණැති පුද්ගලයන් ඇසුර මහත් ප්‍රතිලාභයකි. එසේම මෙලොව හිත සුව පිණිස පවතින ධර්මතාවලින් එකක් ලෙසද කල්‍යාණ මිත්‍ර සම්පත්තිය ව්‍යග්ගපජ්ජ සූත්‍රයෙහි සඳහන් වේ. ධාර්මිකව සපයා ගත්... ඉතිරිය..

සත්පුරුෂයෙකු වීමට බියද?

අප ගිහි බෞද්ධ පිරිස පිංකමක් කිරීමට යනවිට මුලින්ම අපේ ස්වාමීන් වහන්සේලා විසින් පන්සිල්වල පිහිටුවනු ලැබේ. මෙම පන්සිල් ගැනීම නිසා ඔවුහු සිල්වත් ගිහියන් බවට පත්වෙති. ඉන්පසු ස්වාමීන්වහන්සේලා පිරිස අමතන්නේ "ශ්‍රද්ධාවන්ත, සත්පුරුෂ පින්වතුනි" කියමිනි.... ඉතිරිය..

සරු දේ ලබන්නෝ

නිස්සාර දේ සාර ලෙසත් සාර දේ නිස්සාර ලෙසත් පිළිගෙන පිරිහුණු හැටි. යමක වග්ගෝ - සාරංච සාරතෝ ඤත්වා - අසාරංච අසාරතෝ, තෙ සාරං අධිගච්ඡුන්ති - සම්මාසංකප්පගෝචරා - (සංජය පිරිවැජියන්  වෙනුවෙනි). සරු දෙය සරු ලෙස                 ම නිසරුව... ඉතිරිය..

කල්‍යාණ මිත්‍ර සේවනය යනු නිවන් මඟට ප්‍රව…

රාජකීය පණ්ඩිත, ශාස්ත්‍රපති තලල්ලේ චන්දකිත්ති හිමි තථාගතයන් වහන්සේගේ ධර්මයට පිවිසෙන අපට මේ සසර දුකින් එතෙර වීමට තිබෙන පළමු පියවර තමයි සෝතාපත්තියට පත්වීමට. සෝවාන් වීමට අප කරුණු හතරක් සම්පූර්ණ කළ යුතුයි.... ඉතිරිය..

කල්‍යාණ මිත්‍ර සම්පත්තිය සංසාරික ලැබීමක්

කල්‍යාණ මිතුරු සංකල්පය උතුම් බෞද්ධ සංකල්පයකි. මෙත්තා යනුවෙන් ධර්මානුකූලව පෙන්වා දෙනු ලබනුයේ මිතුදමයි. “මෙත්තායිතස්ස මෙත්තාය පවත්තස්ස භාවෝ” - මෙත්තා යනු මිත්‍රත්වයේ ස්වභාවය යි. මිත්‍රයා යනු කවුද? “මිජ්ජති තායතීවාති මිත්තො” යමෙක්ගේ සතුටේ... ඉතිරිය..

හොඳ උපාසිකාවක් වන්නේ මෙහෙමයි

වර්තමානයේ වගේම අතීතයේදීත් පිරිමින්ට වඩා කාන්තාව ආගම, දහමට නැඹුරුවීමේ වැඩි ප්‍රවණතාවයක් දක්නට ලැබෙනවා. කාන්තාව ආගමික හික්මීමක් ලැබිම නිසා, සමාජයේ යහපැවැත්ම රඳා පවතින බවත් කාන්තාව නොහික්මුණු අශීලාචාර ගතිවලින් යුක්ත වුවහොත් සමස්ත... ඉතිරිය..

වෙසක් ලංකාවේ පැවති පැරණිම අවුරුදු උත්සවය…

බුදුදහම ලංකාවේ ස්ථාපිත වීමත් සමග දෙවන පෑතිස් රජුගේ කාලයේ ශ්‍රී මහා බොධි ශාඛාවක් අනුරාධපුරයේ මහමෙවුනා උයනේ වැඩ සිටවූයේ වෙසක් මහා පුන් පෝදාකය. සිංහල බෞද්ධ ජනතාවගේ සංස්කෘතියෙහි ආරම්භය මෙයයි. 'සිංහල අවුරුද්ද' එදා... ඉතිරිය..

කල්‍යාණමිත්‍ර සම්පත්තිය

  සාර්ථක වූ සෑම ජීවිතයකම පසුපස හොඳ මිතුරෙක් සිටී. ඒ අනුව සෑම මනුෂ්‍යයෙකුටම හොඳ නරක මිතුරන් සිටී. මිත්‍රත්වය යනු කෙනෙකු රූපයෙන් පමණක් දන හඳුනා ගැනීම නොවේ. නියම තිරසාර හඳුනාගැනීම තමා යමෙකු... ඉතිරිය..

අතීතයත් වර්තමානයත් නාම මාත්‍රයන් පමණි. ය…

සැනසිලි සුවයෙන් සිටින විටෙක මුවගට සිනා රැල්ලක් නැගෙන, ඇසට සතුටු කඳුලක් උනන, අතීතයට ගිය ජීවිතයේ ගතවී ගිය අවස්ථා අප සෑම කෙනෙකුටම ඇත. ඒවාගේම පසුතැවිල්ලට හේතුවන දේ මෙනෙහි කිරීමටවත් අකමැති, සිත... ඉතිරිය..

ඇසුරට සුදුස්සන් තෝරා බේරා ගැනීම

අපි හැම දෙනාම කවුරුන් හෝ ඇසුරු කරමු. ඔවුන් හා ඇසුරට අප පත් වූයේ කෙසේදැයි බොහෝ විට අපි නොදනිමු. කවර හෝ අයුරකින් ඔවුන් හා ඇසුරට අප පත්ව සිටිමු. මේ අතරම නොයෙකුත්... ඉතිරිය..